Foreldresamarbeid

For at barnet skal få de beste forutsetningene for utvikling og oppleve trivsel i barnehagen er vi avhengig av et godt foreldresamarbeid. Vi har to foreldresamtaler i året hvor personalet og foreldre sammen fordyper seg i barnets utvikling og trivsel. I tillegg arrangerer vi foreldremøter hvor vi tar for oss aktuelle tema knyttet til å være foreldre i dag. I hverdagen vektlegger vi god kontakt og kommunikasjon med foreldre om små og store hendelser knyttet til barnehagehverdagen, familien og andre ting som påvirker barnet.

Medeierskap

Gjennom å være medeier i en barnehage slik foreldrene i Taraxacum og Tussilago er, får man en spesiell tilhørighetsfølelse til barnehagen. Man har muligheten til å forme barnehagen slik man ønsker, påvirke avgjørelser og bestemme hvordan den skal drives. Dette gjør at foreldrene opplever at de er med på å bestemme hvordan barnehagen til sine barn skal være. I tillegg har foreldre som er med i styret en spesiell anledning til å bli godt kjent med alt som rører seg innen daglig drift, barnehagens økonomiske disposisjoner, samt sosiale tilstelninger for barn og foreldre. Siden alle er medeiere, og dermed ansvarlige for barnehagens eksistens, ivaretar foreldrene selv vedlikehold av hus og uteanlegg gjennom dugnader på våren og høsten. Dugnadene er også et sosialt tiltak som gjør at foreldrene blir bedre kjent med hverandre, i tillegg til at arbeidet som blir gjort kommer egne barn til gode.

Samarbeidsutvalget (SU)

I vår barnehage er forskjellen på styret og SU den at styret er et eierstyre som skal ivareta alle interessene til barnehagen og se helheten, spesielt med økonomi og personalansvar. SU skal ivareta interessene til foreldrerådet og personalet. SU skal ivareta barnehagens ideelle grunnlag.

En av oppgavene SU har er å fremme samarbeidet både mellom foreldrene og mellom barnehagen og lokalsamfunnet. Gjennom året har barnehagen noen tradisjoner som vi synes er verdt å ivareta. SU har satt ned komitéer som har ansvar for å legge til rette og organisere disse arrangementene.