Stjørdal Barnehage SA

Stjørdal Barnehage SA er et andelslag som består av de foreldre som til enhver tid har barn i en av våre to barnehager, Tussilago eller Taraxacum.

Å VÆRE EIER AV BARNEHAGENE

For å bli medlem av barnehagen må familien kjøpe et medlemsnummer til kr 500,-. Opptaket skjer etter medlemsnummer, hvor laveste nummer får plass først. Når barnet får plass i Taraxacum eller Tussilago betaler en andel på kr 1 500,-  og blir medeier av barnehagen. Den dagen barnet slutter i barnehagen opphører medeierskapet og andelen tilbakebetales.

Det er mulig å søke om barnehageplass uten å være medlem. Men får man tildelt plass, må likevel medlemsavgiften, i tillegg til andelen, betales.

Ved å være medeiere har foreldre mulighet til å være med og utvikle barnehagen, påvirke avgjørelser og hvordan den skal drives.

Tussilago og Taraxacum barnehage drives med kommunal støtte fra Stjørdal kommune og foreldrebetaling. Dette virker inn på den totale økonomien. Siden alle foreldre er medeiere, og dermed ansvarlige for barnehagens eksistens, ivaretar vi selv vedlikehold av hus og uteanlegg gjennom dugnader, vår og høst. Dette må delvis sees på som et bidrag til å redusere kostnader, men også som et trivselstiltak for barn og foreldre, hvor nye kontakter knyttes og vennskap utvikles. Å gjøre noe sammen for fellesskapets beste, skaper samhold og engasjement, noe vi ønsker skal gjenspeiles i hverdagen til barna i Tussilago og Taraxacum.

STYRET

Styret i andelslaget består av 4 foreldre/eiere og to ansatte, som har møte-, uttale- og forslagsrett. I tillegg møter daglig leder for barnehagene. Nest etter årsmøte, er dette det øverste bestemmende organ. Det er månedlige styremøter hvor økonomi, personal, lover og regler blir gjennomgått. Det er to foreldre og en ansatt representert fra hver barnehage. Her utarbeides også en strategiplan som sier noe som hva andelslaget skal prioritere i fremtiden, både kommende år og fem år frem i tid.

Tussilago og Taraxacum barnehage rekrutterer og ansetter alt personell selv, og det er kort vei mellom de styrende organer og ansatte. Det er styret som ansetter daglig leder.

Nåværende styre, valgt på årsmøtet 2023

Styreleder: Marianne Reitan Mariott (Taraxacum bhg)

Nestleder: Andre Wigum (Taraxacum bhg)

Styremedlem: Espen Søreng (Tussilago bhg)