Leken er barnas språk og kjerneoppgave i barnehagen. Vi vil bruke denne aktivt for å nå målet, «Se seg selv som en del av fellesskapet» og utvikle troen på mestring. Leken har en fremtredende plass i barnehagen. Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. For oss er det vanskelig å skille mellom lek og læring, og vi ønsker å løfte leken i vår hverdag og dens betydning for livslang læring. Leken påvirkes av omgivelsene, så derfor vektlegges hvordan «Jeg blir meg i møte med deg, rommet og materialene». Personalet må møte barna med forståelse, gi veiledning og støtte.
Leken påvirkes av omgivelsene, så derfor vektlegges lekemiljøet i personalets arbeid med lek. Vi ønsker å ta tak i barnas interesser og ut ifra det skape ett miljø som inspirerer barna og som gir rom for alle typer lek, både inne og ute.
Vi har samarbeidet med STYD for å systematisere arbeidet med livsmestring og psykisk helsefremmende arbeid i våre barnehager. Det å legge til rette for lek i barnehagen handler helt grunnleggende om å praktisere barns rettigheter. Ved å tilby rom og materialer får barna muligheter til å skape lek selv og leke sammen med andre.
Vi ønsker å skape ett miljø der barna opplever mestring, men også skape ett miljø som utfordrer.
Personalets rolle er å møte barna med veiledning og støtte. Leken tilrettelegges i små eller større grupper, hvor barn og personale har anledning til å fordype seg sammen, gjennom dialog og nysgjerrighet.


«Den som leker som liten får en rikdom inni seg som man kan øse av hele livet. Man bygger opp en varm, hyggelig verden inni seg. En verden som gir styrke om livet blir vanskelig. Et sted man kan ty til i motgang og sorg». -Astrid Lindgren

