CLASS:
CLASS (Classroom Assessment Scoring System) er et forskningsbasert observasjonsverktøy som er utviklet for å kartlegge og forbedre interaksjoner og samspill mellom barn og voksne i barnehage og skole.
Målet med CLASS er å stimulere til gode intaksjoner og samspill mellom barn og voksne slik at barna opplever trygghet, livsmestring, og støtte til utvikling og læring i sin hverdag.
Et godt leke- og læringsmiljø utvikles der samspillet mellom voksne og barna er preget av positive, støttende, trygge omgivelser, i strukturerte og forutsigbare rammer. Metoden er motiverende og utviklende, og bidrar til å øke kunnskap om hva som kan gjøres for å øke kvaliteten i barnehagen.
Stjørdal kommune benytter seg av CLASS for å styrke kvaliteten i barnehagene gjennom satsningsområde ‘Sammen om å få det til’. Både Taraxacum og Tussilago er med i dette prosjektet, noe som innebærer at barnehagene jobber systematisk med ulike samspillsdimensjoner. Gjennom Stjørdal kommune får våre pedagoger opplæring og veiledning til hvordan de skal arbeide med disse samspillsdimensjonene i egen barnehage. Vi blir observert to ganger i året for å se om kvaliteten blir styrket av dette arbeidet.
Det er utarbeidet foreldrehefter med nyttig informasjon til foreldre. Følg linken om du ønsker å se nærmere på dem.
REKOM:
Rekom (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen) skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Målet er å sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. I Taraxacum har vi ledelse som satsningsområde. Vi samarbeider tett med Dronning Mauds Minne Høyskole for å styrke kompetansen til ledere i barnehagen.