Taraxacum barnehage

Taraxacum barnehage er en privat barnehage i Stjørdal kommune. Sammen med Tussilago barnehage er Taraxacum en del av Stjørdal Barnehage SA. Stjørdal Barnehage SA eies av foreldrene til de barna som går i barnehagen. Per januar 2023 har vi 80 barn og 23 ansatte

ALDERSDELTE BARNEGRUPPER

Taraxacum er en fireavdelings barnehage med to småbarn- og to storbarnsavdelinger. Vi har organisert barnehagen i aldersdelte grupper for å sikre at alle barn får et tilrettelagt pedagogisk tilbud. Barna følger sin aldersgruppe gjennom hele barnehagelivet, noe som gir et godt grunnlag for sterke vennskapsrelasjoner.

Småbarn:

Når barna begynner på barnehagen som ettåringer, starter de på avdelingen som heter Melkebøtta. Personalet på Melkebøtta har fokus på nærhet og sensitivitet, og legger mye arbeid i å gi barna en god start på barnehagelivet.

Når barna har gått et år i barnehagen flytter de over til Bidikolla, som er toårsavdelingen vår. Barna får med seg personalet over til den nye avdelingen. På Bidikolla møter barna et lekemiljø som gir nye utfordringer og er tilpasset barnas utvikling.

Storbarn:

Avdelingene på storbarn heter Løvetanna og Maskrosa. I barnehagehverdagen følger vi ikke avdeling, men aldersgruppe. Derfor har vi valgt å gi gruppene hvert sitt navn; Rødgruppa, Blågruppa og Grønngruppa. Ved å bruke denne inndelingen er barna nærmere hverandre i utvikling, de følger de samme barna de gikk sammen med på småbarn og personalet får mulighet til å komme tettere på, og bli enda bedre kjent med barna i mindre barnegrupper.

Vi legger stor vekt på at overgangen fra ulike avdelinger skal bli så skånsom som mulig for barna, ved at vi bruker tid på å forberedelse og bli kjent i forkant av avdelingsbytte.

KOSTHOLD:

Barna får servert alle sine måltider i barnehagen. VI har egen kokk som lager varierte og sunne måltider.

BELIGGENHET:

Barnehagen ligger i nærhet til sentrum, ulike skoler og naturen. Dette gir oss varierte muligheter til å utforske nærmiljøet vårt.

TUSSILAGO BARNEHAGE:

Vi har et nært samarbeid med vår «søsterbarnehage» Tussilago, både på ledernivå, i personalgruppen og i barnegruppen.

PERSONALGRUPPEN:

Taraxacum og Tussilago barnehage har en faglig sterk og engasjert personalgruppe som jobber hardt for å gi barna en god barnehagehverdag, et godt grunnlag for livsmestring og nære relasjoner til barn og ansatte. Personalet vektlegger et godt arbeidsmiljø og arrangerer ulike sosiale aktiviteter for å styre relasjonene i personalgruppen, noe som igjen påvirker barnas trivsel i barnehagen.