Lekemiljø

Leken er barnas språk og kjerneoppgave i barnehagen. Vi bruker leken aktivt for å nå målet vårt; «Se seg selv som en del av fellesskapet» og for å utvikle troen på egen mestring.

Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. For oss er det vanskelig å skille mellom lek og læring og derfor ønsker vi å løfte leikens egenverdi. Både i møtene som oppstår i hverdagen, og betydningen leken har for livslang læring.

Leken påvirkes av omgivelsene, så derfor vektlegges lekemiljøet i personalets arbeid med lek. Vi ønsker å ta tak i barnas interesser og ut ifra det skape ett miljø som inspirerer barna og som gir rom for alle typer lek, både inne og ute.

Vi ønsker å skape ett miljø der barna opplever mestring, men også skape ett miljø som utfordrer.

Personalets rolle er å møte barna med veiledning og støtte. Leken tilrettelegges i små eller større grupper​, hvor barn og personale har anledning til å fordype seg sammen, gjennom dialog og nysgjerrighet.

«Den som leker som liten får en rikdom inni seg som man kan øse av hele livet. Man bygger opp en varm, hyggelig verden inni seg. En verden som gir styrke om livet blir vanskelig. Et sted man kan ty til i motgang og sorg». -Astrid Lindgren