Oppstart i barnehagen

Taraxacum barnehage har nylig revidert modellen vi bruker for tilvenning av nye barn. Denne modellen er utarbeidet av vår pedagog, Kristin Øien Bjørvik, og er basert på mange års erfaring og nyere forskning på små barns utvikling og tilvenning i barnehage. Piloten for dette prosjektet ble først utført høsten 2022, og tilbakemeldingene fra både personalet og foreldrene er utelukkende positive. Denne modellen gir en trygg og god start i barnehagen for de minste barna.

Tilvenningsmodellen består av flere elementer for å kvalitetssikre arbeidet som gjøres i forkant av, og i tilvenningsperioden.

Kompetanseløft:

For å kunne gi barna en trygg og god start i barnehagen er det viktig at personalet er trygg på sin rolle. Økt kompetanse på små barns behov har vært et viktig ledd i tilvenningsmodellen. Våren 2022 gjennomførte vi to fagmøter for hele personalet, hvor utviklingspsykologi, tilknytningsteori og annen relevant teori knyttet opp mot tilvenning i barnehagen var sentrale tema.

I tillegg har vi utarbeidet en veiledningsmanual som personalet følger i tilvenningsarbeidet. Denne beskriver personalet sin rolle og arbeidsoppgaver, og er et arbeidsverktøy som skal sikre progresjon i tilvenningsdagene.

Besøksdager:

Før sommerferien arranger vi besøksdager for nye barn og foreldre. Hver uke over en gitt tidsperiode kan nye barn besøke avdelingen de skal starte på, sammen med foreldrene sine. Her får barna tid til å bli kjent i miljøet og møte andre barn de skal begynne i barnehagen sammen med.

Foreldresamarbeid:

Når barnet får plass, starter det viktige arbeidet personalet og foreldrene skal gjøre sammen, for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Det er viktig at personalet og foreldrene blir godt kjent med hverandre for å opparbeide en gjensidig tillitt. Denne tillitten er grunnmuren for arbeidet som skal gjøres for at barnet skal blir trygg i barnehagen.

Foreldremøte:

På våren inviterer vi foreldre til nye barn inn til et foreldremøte. På dette møtet får foreldrene bli bedre kjent med barnehagen vår, hva som skal skje når barnet starter i barnehagen og hva vi kan forvente oss i tiden etterpå.

Oppstartsamtale:

Etter foreldremøte inviterer vi inn til en oppstartsamtale med barnets foreldre og pedagogisk leder/barnehagelærer på avdelingen. Hensikten med denne samtalen er at personalet skal få bli bedre kjent med barnet og familien. Foreldrene og pedagogisk leder/barnehagelærer har en dialog på hvordan de kan støtte hvert enkelt barn gjennom den første fasen av barnehagelivet.

5 dager foreldreaktiv tilvenning:

For nye barn på småbarn har vi 5 dager foreldreaktiv tilvenning som en standard. For eldre barn som har gått i barnehage før, kan pedagogisk leder, i samarbeid med foreldre avgjøre om det er behov for 3 dager, 5 dager eller mer. Alle barn som har behov for mer enn 5 dager tilvenning får et tilbud om det.

Foreldreaktiv tilvenning innebærer at foreldrene har en aktiv rolle i barnets tilvenning. Det er foreldrene som skal vise barnet rundt i barnehagen, ta del i rutinesituasjoner og fungere som en trygg base å utforske fra. Personalet sin rolle er å opprette kontakt, og lære seg mest mulig om barnets vaner, uttrykk og behov. Målet er at personalet skal kunne ta over noen av arbeidsoppgavene for foreldrene mot slutten av tilvenningsdagene, slik at barnet får erfaring med at vi kan være til hjelp og støtte når foreldrene drar. Det er viktig at selv om personalet overtar oppgaver for foreldrene, skal foreldrene fortsatt være til stede på avdelingen slik at barnet kan få hjelp og støtte når de trenger det.

Foreldrenes rolle i tilvenningsarbeidet er viktig. Barnet utforsker barnehagen og blir kjent med personalet basert på den tryggheten de får fra foreldrene sine. Derfor er det viktig at foreldrene er til stede og tilgjengelig for barnet sitt i alle disse 5 dagene. Vi skal ikke bruke disse dagene på å øve på avskjed, men skape en trygg grunn slik at avskjed går bra når den dagen kommer.

Ved foreldreaktiv tilvenning starter barnet med tilnærmet fullverdig barnehagedag fra dag 1. Barnet kommer sammen med en forelder 08.30, og skal være i barnehagen fram til kl. 14.00. Barnet følger egne rutiner og sover i barnehagen.

Foreldrene får tilgang til et venterom hvor de kan være mens barna sover. De kan ta med seg lunsj, og arbeid eller andre ting de kan holde på med i denne perioden.

Kontaktperson:

Når barnet starter i barnehagen opprettes det en kontaktperson som skal følge barnet og foreldrene ekstra tett den første tiden. Det er lettere for barnet å finne seg til rette når det ikke skal bli kjent med så mange på en gang.

Trygghetsobjekt:

Et trygghetsobjekt har den funksjonen at det representerer trygghet for barnet ved at det skapes en forbindelseslinje til foreldrene i barnets hukommelse. Et trygghetsobjekt kan for eksempel være en bamse, smokk, koseklut eller bilder av familien. Vi oppfordrer foreldrene til å ha med noe barnet kan finne trøst og trygghet i, i den første tiden i barnehagen.

Hva om vi ikke kan bruke 5 dager på tilvenning?

Vår erfaring tilsier at å bruke 5 dager eller mer på tilvenning er det beste for å gi barna en god start. Tryggheten øker både hos barn og foreldre, jo lengre tid vi bruker på tilvenning. Samtidig vet vi at samfunnet ikke er lagt opp til at det alltid er så lett å få fri fra jobb til å være så lenge i barnehagen. Vi anbefaler at dere ser på mulighetene til å dele dagene mellom dere, eller bruke deler av ferie eller permisjon til tilvenning. Dette er en god investering for barnets trivsel og fungering i barnehagen. Skulle det fortsatt bli vanskelig å få til å være med i 5 dager, snakk med oss, så finner vi en løsning som både er tilpasset foreldrenes arbeidsforhold og barnets trygghet.

Lurer du på noe angående tilvenning i barnehagen? Ta kontakt med Kristin: kristin.bjorvik@stjordalbarnehage.no