Eierforhold

Taraxacum er en foreldreeid andelsbarnehage, der de foreldrene som har barn i barnehagen til enhver tid er eiere.

Styret består av fire foreldre og to ansatte samt styrer som har møte-, uttale- og forslagsrett.

For å bli medlem av barnehagen må familien "kjøpe" et medlemsnummer til kr 500,-. Opptaket skjer etter medlemsnummer (laveste nr først). Ved å betale en andel på kr 1 500,- når barnet får plass i barnehagen, blir man medeier av barnehagen. Andelen blir tilbakebetalt den dagen barnet slutter. Man kan godt søke om barnehageplass uten å være medlem, men får man tildelt plass, må likevel medlemsavgiften betales (i tillegg til andelen).

Taraxacum drives kun med kommunal støtte fra Stjørdal kommune og foreldrebetaling. Dette virker inn på den totale økonomien. Vi har valgt å gjøre alt vedlikehold på bygninger og uteområde gjennom dugnader. Dette må delvis sees på som et bidrag til å redusere kostnader, men også som et trivselstiltak for barn og voksne, hvor nye kontakter knyttes og vennskap utvikles. Å gjøre noe sammen for fellesskapets beste skaper samhold og engasjement som vi ønsker skal gjenspeiles i hverdagen til barna i Taraxacum.

Taraxacum rekrutterer og ansetter alt personell selv, og det er kort vei mellom de styrende organer og ansatte.

Nåværende styre (valgt på årsmøtet 2020):

Styreleder: Christian Balstad (Taraxacum)
Nestleder: Marianne R. Marriott (Taraxacum)
Styremedlem: Morten K. Berg (Tussilago)
Styremedlem: Astrid Eide (Tussilago)
Ansatterepresentant: Einar Svartbekk (Taraxacum)
Ansatterepresentant: Torill Dalen (Tussilago)